Ubytování

Úvaha na téma cenová válka hotelů

Dovolím si začít citací z Obchodního zákoníku: Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku.

 

Jak můžeme při současných cenách dlouhodobě přežít…., chceme vybydlet hotel nebo ho vylepšovat? Honíme peníze na splátku úvěru, placení nájemného..., kde vezmeme v budoucnu peníze na investice…? Uvědomme si, že se zamykáme do kruhu. Až naše vybavení bude třeba vyměnit a nebudeme mít finanční prostředky na jeho výměnu, naši klienti půjdou ke konkurenci a my opět zlevníme? Znám jeden velký 3* hotel, obsazenost přes 80%, ztráta několik miliónů korun, kde je logika našeho podnikání…., jak se jako manageři můžeme dívat svým investorům do očí….., dnes už nejsme v 90.letech, kdy bylo v módě dovést podnik ke krachu a pak ho sám koupit. Proč to říkám? Víte, mně připadá, že cenová politika některých hotelů je tvořená se stejnou logikou. Říkáme si, že to prostě nějak přežijeme a pokud budeme dobře argumentovat, tak si nás majitelé nechají na hotelu co nejdéle a až jednoho dne nebude na mzdy, tak to zkusíme zase o dům dál. Ale bude ještě kde?

Kolik stojí snídaně v běžném hotelu v zahraničí? Podívejme se na pár blízkých zemí a zjistíme, že od 5,- EUR za kontinentální snídani přes 12,- EUR za buffetovou snídani v hotelu 3-4*, až po 35,- EUR v luxusních hotelech 5*. Při dnešním kurzu nějakých 26,80 za EURo je to 321,60 Kč v hotelu 3-4* za běžnou buffetovou snídani na osobu.

Pocítejte se mnou:

Jeden poměrně velký hotel s konferenčním a sportovním zázemím v dobré lokalitě bylo možné zabukovat přes internet v období 3.1.2009 – 30.3.2009 za 450,- Kč za dvoulůžkový pokoj včetne snídaně.

DPH 9% = 40,50 Kč
Platba CC 2% = 9,- Kč
Provize systému 18%-pruměrná = 81,- Kč
Náklad na suroviny-snídaně 40,- Kč/osoba = 80,- Kč
Poplatek za TV a rádio/den (180,- Kč/měsíc) = 6,- Kč
Poplatek OSA/Intergram/den (90,- Kč/měsíc) = 3,- Kč
Magistrátní poplatky (19,-Kč/osoba/den) = 38,- Kč
Praní prádla = 41,- Kč
Úklid pokoje/outsourcing = 60,- Kč
Úklidové prostředky, kosmetické doplňky = 10,- Kč
Total = 286,50 Kč
Zůstatek = 81,50 Kč

81,50 Kč! To je vše, co zůstává hoteliérovi na mzdy, pojištění, energie, revize….., ve 4* hotelu! Mimochodem, dnes, v červnu se lze ubytovat v tomto hotelu za 850,- Kč ve dvoulůžkovém pokoji.

Ubytovna v Horních Měcholupech inkasuje 125,- Kč za osobu a noc za pokoj bez
snídaně a bez televize, to je 250,- Kč za dvoulůžkový pokoj. Pokud odečtu jen 100,- Kč prodejní cenu snídaně na osobu, tak bez snídaně bydlím na ubytovně za 250,- Kč ve dvoulůžkovém pokoji, za stejnou cenu jako na 4* hotelu.

Za kolik je pak schopná nakoupit kapacitu v tomto hotelu v dobré lokalitě cestovní kancelář, za 300,-? za 350,- korun, navíc CK odvádí z marže 19% DPH.

Podívejme se na nabídku cestovních kanceláří v zahraničí, podívejme se na
internetové prodejce. Všude, kde mají srovnanou nabídku podle ceny je Praha na 1. místě. Tohle je ale smutné vítězství.

Neměli bychom se inspirovat spíše u automobilového průmyslu? Ano je krize, snižme nepatrně ceny, ale není navíc lepší poskytnout některé služby zdarma, jako je připojení k internetu, využití sauny, jacuzzi, pokud ji máme, než prodávat pokoj za 30,- EUR? Pokud si myslíme, že klient, který ušetří za ubytování, utratí své peníze za jiné služby, tak se rozhodně mýlíme. Takový klient ani nezjistí, že máme na hotelu minibar, jedině snad, pokud bude chtít vychladit vodu, kterou si koupil vedle hotelu ve večerce.

Pomozme, tlačme sportovní svazy a město, aby usilovaly nejen o kongresy, ale i o sportovní klání. Před pár lety, kdy už začínal být konkrétně znát v Praze převis nabídky, byl jeden termín, kdy v Praze byly plné kapacity a overbookingy jsme málem stěhovali z centra Prahy do Jihlavy – basketbalové Final Four. Je přece spousta dalších příležitostí přes Final four ve volleyballu, různé veteránské soutěže. Proč by třeba nemohlo být v Edenu evropské pohárové finále, bylo v Moskvě, teď v Říme…. Proč třeba nemáme v Praze kvalitní mezinárodní tenisový turnaj? Vím, to o čem mluvím, není práce na rok, a krize nás všechny tlačí už teď, ale i teď musíme myslet na budoucnost. Osobně vidím nutnost zavést do Prahy pravidelné tradice, takový karneval v Riu, událost, kam se doslova a do písmene kouká Svět. Teď vznikl Prague Event Calendar, buďme rádi, že něco takového vzniklo, ale je to jen produkt, který informuje, že se v Praze něco děje. Mnohem více potřebujeme události, za kterými lidé pojedou. Nejsme přece jen destinace piva a hezkých holek a ani pražské památky už dnes nestačí.

Nabídka bude taková, jakou ji pomůžeme vytvořit. Cesta snižování cen pod úroveň rentability je nesmírně krátkozraká a nepomůže ve svém důsledku nikomu z nás. - zdroj: Josef Bára, EuroAgentur Hotels & Travel, zaznělo na konferenci Hospitality & Tourism Summit 2009
 

Doporučujeme navštívit

Velmi dobré 8.0 / 10
Úžasné 10.0 / 10

Penzion roku

© FTonline s.r.o. - Všechna práva vyhrazena. | Obchodní podmínky
Webdesign pro portály
TOPlist TOPlist